Създаването на стойностни задания за различните маркетингови дейности често се подценява, но качеството на заданието до голяма степен предопределя качеството на продукта, който получаваме в последствие. Забързани в изпълнението на спешните задачи, понякога не отделяме достатъчно време, мисли и внимание, за да „напълним“ заданието си с качествено съдържание, от което да се „родят“ и качествени идеи за комуникация. Нерядко опитваме да предадем устно информацията и нуждите си на агенцията или ги записваме по-скоро формално. Така се стига до задания, които съдържат доста информация - за пазара, за конкуренцията, за продуктите – повечето от която е вече известна и не помага много за вникването в същността на проблема, който се опитваме да решим.
Мисля, че историята за професора, който преподал на студентите си урок за приоритетите в живота, е много подходяща за да ни напомня, кои са наистина важните неща, които нашия буркан/задание трябва да съдържа. Професорът показал нагледно, че ако първо сложим малкото, но големи камъни (които са ни важни), след това ги допълним с по-малките (по-малко важните) и многобройни камъчета, ще има още място и за пясък, дори и за вода. Не е нищо ново или трудно да се сетим, но ние често го забравяме и „пълним бурканите“ с дреболии и песъчинки и така не оставяме място за важните неща.
Според мен, основните елементи, които придават тежест, стабилност и стойност на едно задание, са точното определяне на хората, за които продуктът или услугата са създадени и ясното дефиниране на нуждата която ще бъде задоволена или променена. За да можем да определим за себе си и да споделим с останалите кой е основният двигател на продукта/услугата ни, трябва да започнем с отговорите на въпросите:
1.Защо съществува продуктът/услугата ни?
2. За кого съществува? Кои са най-добрите ни клиенти – с техните ценности, вярвания и убеждения?
3. Защо тези хора биха се заинтересували? Каква тяхна нужда ще задоволим по най-добрия начин? Кое тяхно убеждение ще променим?
Без тази информация, заданието ни ще остане „на повърхността“. След нея, вече може да добавим още данни за: пазарът, конкуренцията, спецификата на продукта/услугата, историята ни. Ще остане място и за песъчинки – всякакви любопитни факти и истории.
Голямото предизвикателство е ние да формулираме ясно заданието си, преди да вземем решение какво, къде, кога и как да комуникираме или да очакваме агенцията да ни предложи идеи за това.